pátek 26. června 2015

Proč ? Protože PALEO!

K paleu mě přivedla úplná náhoda. Na školení jsem našla člověka, kterýho jsem pak stalkovala na netu a ten mě přes svůj blog přivedl k člověku kterýmu paleo hodně pomohlo. Petr Mára natočil o paleu a jeho účincích na jeho UC pár videí a napsal i pár článků na svůj blog.
¨
Tenkrát jsem si říkala, proč to nezkusit, vypadá to snadně, bez sladkostí a cukru to dám. Kafe si už dávno nesladím a mlíko nepiju. Omyl! Na cukru jsme všichni do jednoho největší závisláci. Vůbec si to neuvědomujeme, ale cukr je celej kámen úrazu naší tloušťky, únavy a dalších stavů.



Proč jsem se rozhodla to zkusit ?
cca 3 roky zpět jsem přestala mít chuť na jogurty, sýry, tvaroh... Kdyby mi někdo nabídnul jogurt radši sním červa než lžičku jogurtu. Říkala jsem si, to je divný, proč na to nemám chuť. Ono je docela pravda že si tělo řekne co chce a co potřebuje. Jak mi potvrdil primář Doseděl, nic hroznýho mi není, jen moje tělo prostě neakceptuje kravskou bílkovinu. Můžu do sebe cpát umělý laktobacily a možná to pomůže, nebo taky ne. Po pročtení pár článků mi došlo, že mlíko a výrobky z něj, nejsou vůbec potřebný pro tělo. Vápník můžeme získat i z jiných věcí a vitamíny a d e k taky tak. Tak proč mám jíst/pít něco co původně má být pouze pro telátka ?
Po vysazení mlíka (a věřte že ani netušíte v čem všem je zašitý) mi bylo trochu líp, ale nebylo to ono. Rozhodla jsem se přestat jíst pečivo, lepek, kompletně. Miluju těstoviny. Naštěstí jsem našla bezlepkový který jsou dobrý. Navíc, mají nižší glykemickej index, takže další plus i když je to šizený paleo.
A co mi vlastně je když pozřu něco z mlíka ? V lepším případě musím mít zmapovaný všechny WC ve své blízkosti, protože mě stihne trest v podobě průjmu. V horším případě mám křeče v horní polovině břicha který nejsou nic moc příjemný.

Paleo, jakože skoro 100% jsem jedla v kuse několik měsíců, ubralo mi 2kg na váze což beru jako bonus efekt, hubnout jsem nechtěla. Ale měla jsem mnohem víc energie, nebyla jsem unavená. Návštěvy WC byly pravidelné, bez zdlouhavých chvílí nebo dalších vedlejších efektů, prostě to šlo jako po másle :-D (sorry nevim jak to popsat). Ptáte se, jak to že jsem nezhubla víc ? Protože jsem si cukry z čokoládiček kompenzovala ovocem. Ve velkym. Ale pořád to bylo zdravější než si dát kindr bueno po obědě a koblihu k snídani.

Vyzkoušela jsem spoustu paleo receptů a musím říct - nemá cenu nahrazovat vaše oblíbená jídla, musíte si najít nová oblíbená jídla. Hlavně se vám změní chutě. Coca cola už vám nebude chutnat po cca 2měsíchc objevíte nové chutě.

Co vlastně paleo je ?
to jsem měla asi napsat v úvodu, ale ve zkratce... Aspoň pro mě je to strava s minimem cukrů a naopak dostatkem kvalitních tuků.  Neznamená to ale že si dáte burgra a hranolky a bude to paleo. Paleo si zakládá na přírodních/BIO věcech bez éček. Dostatek bílkovin z masa, kila a kila zeleniny a trochu ovoce. Super jsou taky ořechy. Víc doporučuji načíst, je spousta potravin které jsou v šedé zoně. Dost potravin ač se to nezdá paleo nedoporučuje konzumovat - luštěniny.

Co jsem si z toho odnesla i když paleo nejím na 100%
chia semínka
bezlekové těstoviny (nejsou paleo ale je to lepší než klasické těstoviny)
ovoce a zelenina ve velkém množství
piju čistou vodu (nebo se aspoň snažím)
maso a slanina nejsou špatné
nejím knedlíky
omezuju přílohy - brambory, rýže
mleté maso na 100% způsobů
čtu složení potravin
kokosová mouka
kokosové mlíko

Protože jsem o tom rodině v USA docela navyprávěla, chystám se tam najet na paleo znovu, minimálně na gluten a dairy free stravu protože mi fakt dělá dobře. Říkáte si, proč tak nejí už tady a teď? Protože bydlím stále doma, většinu jídla sdílím s rodiči a vaří na 80% máma. Paleo strava je i trochu finančně náročnější protože se snažíte nakupovat bio popř.kvalitnější potraviny než jsme zvyklí. I když na druhou stranu toho sníte méně, tuky vás zasytí. Např.moje snídaně - párek + volský voko +zelenina -> snídám cca 7:30 a do 13:00 nemám hlad a do jídla se nutím abych něco snědla. Já bohužel s prací od 7:30 do 17:00(jo,jezdim do práce brzo) nejsem schopná vařit si denně zvlášť jídlo pro sebe a proto jím co doma je. Doufám že s životem aupair to bude jinak.

Jinak o paleu je spousta skvělejch knih, pár jich je i v češtině + několik super blogů s recepty..


Žádné komentáře:

Okomentovat